Alkmaarbaan


De Alkmaarbaan is een gelijkstroombaan in de schaal H0 en geeft ongeveer de spoor situatie in en rond Alkmaar weer aan het begin van de jaren vijftig. 'Ongeveer', want wegens de vorm en afmetingen van onze clubruimte hebben we wat concessies moeten doen. Zo is bijvoorbeeld de bocht bij de Wochnumse buurt rechtgetrokken en zijn er een paar gebouwen verplaatst.

Naast het station van Alkmaar en de oude draaibrug over het Noordhollands Kanaaal hebben we ook nog een plekje gevonden voor de hefbrug over kanaal Alkmaar - Kolhorn en de replica van het oude station van Heerhugowaard.

De Alkmaarbaan is de oudste baan van de Modelspoorclub Alkmaar en is door de jaren heen een aantal keer verhuist. Een groot deel van de scenery heeft de verhuizing en de tijd redelijk overleeft maar, toch valt er nog wel het een en ander te renoveren. Omdat alle gebouwen zelf gebouwde schaalmodellen naar de werkelijkheid zijn vragen dit soort renovatiewerkzaamheden vaak veel tijd.

Besturing

De Alkmaarbaan was analoog en digitaal tegelijk. Het was mogelijk om met analoge en digitale treinen door elkaar heen te rijden. De hele baan is voorzien van een bloksysteem wat voorkomt dat treinen tegen elkaar kunnen botsen dat werd bestuurd door het systeem Koploper. Wij zijn echter overgestapt op iTrain en hebben daarbij besloten om alleen nog digitaal verder te rijden. Ons Dinamo systeem wat we dus eerst aan Koploper hadden gekoppeld werkt nu met iTrain.

Lopende projecten:

Op dit moment is er gestart met het vervangen van alle sporen en wissels op de baan. De baan is oorspronkelijk gebouwd met code 100 rails van Roco. Deze rails is echter niet meer verkrijgbaar en het aanbod tweedehands wordt ook steeds kleiner. Om de baan in de toekomst ook nog goed te kunnen blijven onderhouden is ervoor gekozen om alle rails te vervangen door Piko-A rails. Na het vervangen van de rails wordt ook direct de omliggende scenery onder handen genomen. Op deze manier hopen we over een aantal jaar een compleet gerenoveerde baan te hebben die weer jaren mee kan.


De rails is hier grotendeels verwijderd. De ballast moet nog verwijderd worden.



Alle rails en ballast voor het perron van Alkmaar is verwijderd.


Een paar weken later was alle oude rails weg en lag het eerste spoor alweer op zijn plaats.



De zuidkant van station Alkmaar ligt alweer.



De nieuwe overkapping is over de baan gehangen en een groot deel van de rails ligt weer.


Na ongeveer een jaar bouwen en ballasten ligt alle rails inmiddels alweer op de baan. Ook het station is vernieuwd en heeft een gloednieuw perron gekregen waarop de oude overkapping is teruggeplaatst. De overkapping heeft wel een aantal upgrades gehad. Zo zijn er nieuwe kabelgoten gemaakt, werd de stroomoverbrenging aangepast en gemaakt en werden gloednieuwe seinen geplaatst die door een clublid werden gemaakt met een 3D-printer.


Een plaatje van de nieuwe rails met ballast met uitzicht op de achtergrond van station Alkmaar.



De wisselstraat en het stoomdepot van station Alkmaar.



De oude loopbrug van station Alkmaar.



Een uitzicht vanaf de locloods richting het station.


Er wordt ook hard aan de scenery gewerkt. Hieronder een aantal sfeerplaatjes van onze baan.


De oude draaischijf van onze Alkmaarbaan is door een lid volledig vernieuwd en werkend gemaakt met een stappenmotor, elektronica en onderdelen die hij zelf 3D geprint heeft.